مشکل موصل در این نیست که تروریست ها آن را اشغال کرده اند، بلکه مشکل در اینجاست که این شهر به محور تقابل کردی - عربی، شیعی- سنی، ایرانی - آمریکایی و ترکی - کردی تبدیل شده است.

موصل؛ مبارزه با داعش یا جنگ بین‌المللی برای قدرت در عراق/ شهری که همه برای تصاحبش آماده‌اند
گروه بین‌الملل مشرق -مشکل موصل در این نیست که تروریست ها آن را اشغال کرده اند، بلکه مشکل در اینجاست که این شهر به محور تقابل کردی - عربی، شیعی- سنی، ایرانی - آمریکایی و ترکی - کردی تبدیل شده است. عوامل منطقه ای و بین المللی و داخلی متعددی در این درگیری ها حضور دارند، این عوامل به گونه ای در هم تنیده شده اند که امکان تخیل آزاد سازی امن و ساده این شهر را در ذهن انسان بعید قرار داده و تصور حجم بالای درگیری های سیاسی و نظامی و سخت بودن تقابل بعد از آزاد سازی آن را در ذهن تسهیل می کند.

تسلط بر این شهر از اولویت های مهم آمریکا است، چرا که این شهر اهمیت زیادی در مدیریت درگیری ها بر ضد روسیه و ایران و دولت سوریه دارد. این شهر همچنین برای ترک ها نیز مهم است و به عنوان گذرگاه جایگزین انتقال سلاح و مهمات به سوریه برای حمایت از گروه های تروریستی مسلح تلقی می شود، البته در صورتی که ارتش سوریه بتواند گذرگاه های انتقال سلاح در مرزهای ترکیه را ببندد. آمریکایی ها تا زمانی که متحدان خود را از کردها گرفته تا عشایر و عناصر ارتش عراق و ایزدی ها یکپارچه نکرده اند، اجازه آغاز این جنگ را نمی دهند. البته این موضوع نیز بسیار سخت و پیچیده به نظر می رسد و با موانع بزرگی دست به گریبان است. آمریکایی ها همچنان به دنبال رسیدن به ترکیب نظامی مناسب خود هستند.

موصل خواستگاه اساسی پروژه آمریکایی مبنی بر تجزیه عراق به دولت های کوچک تحت سلطه خود است. به همین علت آمریکایی ها به همراه متحدان کُرد و عشایر خود اصرار دارند که نیروهای الحشد الشعبی در آزاد سازی این شهر نقش نداشته باشند، آن ها همچنین هر نوع نقش ایران در این زمینه را رد می کنند، چرا که می خواهند از نزدیک شدن ایران به مرزهای سوریه جلوگیری کنند.

موصل؛ مبارزه با داعش یا جنگ بین‌المللی برای قدرت در عراق/ شهری که همه برای تصاحبش آماده‌اند

آنها می دانند که در نهایت نفوذ در این منطقه برای گروه هایی است که تسلط میدانی را در دست بگیرند و قدرت حفظ آن را داشته باشند. موصل از سوی دیگر در آستانه احتمال آغاز درگیری ها بین کردها و عرب ها و دولت عراق است. این شهر اهمیت ویژه ای برای کردها دارد، چرا که آنها به دنبال حمایت از دستاوردهای خود و توسعه نفوذشان هستند. آنها مطمئن هستند که آمریکایی ها به بهانه فقدان دولت یا ضعف آن، مخالفتی با تسلط آن ها بر این شهر ندارند. به این ترتیب پیشمرگه ها قادر خواهند بود کرکوک و سایر مناطق مورد تنازع را در اختیار گرفته و موقعیت و نفوذ میدانی آن ها تقویت شود، به گونه ای که در ادامه بتوانند رویکردهای جدایی طلبانه و اعلام دولت کرد را دنبال کنند.

الاخبار نوشت: ورود ترکیه به خط درگیری های عراق معادله کردها را دچار تزلزل کرده و الحشد را به خطر انداخته است. البته خطر موجود در حتمی بودن درگیری ها بین نیروهای ترک و حزب کارگران کردستان عراق است. حزب کارگران خود را هدف اصلی ترکیه در عراق می دانند. هر گونه درگیری بین دو طرف باعث می شود الحشد و پیشمرگه به سمت کارگران کردستان گرایش پیدا کنند. آنکارا به دنبال ایجاد سلطنت عثمانی جدید است و به موصل به عنوان پایگاه حیاتی نفوذ خود در این سلطنت در شرایط شکست در سوریه نیاز دارد. ترکیه در این راستا نشست هایی با آمریکایی ها در مورد تشکیل اقلیم سنی در موصل و الانبار داشته است. 

موصل؛ مبارزه با داعش یا جنگ بین‌المللی برای قدرت در عراق/ شهری که همه برای تصاحبش آماده‌اند /آماده انتشار

اهل سنت چیزی برای از دست دادن ندارند، تمام مناطق از کنترل آن ها خارج شده است و بسیاری از این مناطق خالی از سکنه شده اند. این مناطق یا در اختیار داعش قرار گرفته اند یا اینکه در دست الحشد الشعبی یا در اختیار ارتش هستند. طرف هایی که اهل تسنن آن را ابزاری در دست دولت شیعی قلمداد می کند. به این ترتیب آن ها آمادگی کامل دارند که هر نوع حمایت آمریکا یا ترکیه یا عربستان و حتی داعش را بپذیرند تا دولت بغداد نتواند به این مناطق تسلط پیدا کند. 

واشنگتن به تثبیت نفوذ خود در عراق اصرار دارد، آمریکا همچنین به مشارکت ارتش در آزاد سازی موصل نیز اصرار دارد تا بتواند وجهه العبادی را بهبود بخشد. این در حالی است که العبادی به علت مفاسد اقتصادی و بحران های سیاسی و امنیتی موجود در عراق با انتقادات گسترده ای مواجه است. از سوی دیگر برخی از جریان ها سقوط دولت را فرصتی برای تغییر در کشور می دانند و معتقدند که دولت کنونی بقایای اشغالگری آمریکا در عراق است. 

موصل؛ مبارزه با داعش یا جنگ بین‌المللی برای قدرت در عراق/ شهری که همه برای تصاحبش آماده‌اند

در همین راستا روسیه به دنبال تکمیل جبهه درگیری های خود در سوریه با رسیدن به دیرالزور در نزدیکی مرزهای عراق است. مسکو به خوبی می داند که تثبیت مواضع این کشور در عراق بدون هماهنگی با تهران و بدون حمایت الحشد الشعبی مشکل است. در عین حال مسکو باید منافع و نفوذ واشنگتن را نیز در نظر بگیرد و به آن ها آسیب نزند تا بتواند به سهم اقتصادی و سیاسی مورد نظر خود در عراق دست پیدا کند. این در حالی است که مدیر سازمان های جاسوسی آمریکا می گوید: سرسخت ترین دشمن آمریکا روسیه است، نه داعش؛ چرا که داعش امکاناتی مانند روسیه را در اختیار ندارد.

آمریکا مجموعه ای از موانع عملیاتی و سیاسی را برای جلوگیری از پیشروی های میدانی الحشد الشعبی در دستور کار قرار داده است تا این گروه نتواند در سرکوب داعش نقش ایفا کند. آن ها سعی دارند الحشد الشعبی را مانعی در برابر عملیات بر ضد داعش در استان های الانبار و صلاح الدین و دیاله معرفی کنند که جلوی پیشروی آن ها به سمت موصل و کرکوک و فلوجه را گرفته است. کاخ سفید می خواهد این گروه را به بمبی سیاسی و مردمی تبدیل کند که در برابر دولت و جریان های اساسی این کشور منفجر می شود. الحشد الشعبی که در برابر توطئه های آمریکا در عراق ایستاده است، نسبت به هر نوع ایفای نقش واشنگتن در این کشور اعتراض دارد و نسبت به اهداف و انگیره های این کشور تردید دارد. 

موصل؛ مبارزه با داعش یا جنگ بین‌المللی برای قدرت در عراق/ شهری که همه برای تصاحبش آماده‌اند

اصرار این نیروها به همراه متحدان ایرانی آن برای ایفای نقش در درگیریهای موصل با مقدمه‌چینی آمریکایی ها و اهداف آن ها تناقض دارد. هدف ایران و الحشد الشعبی از ورود در این درگیری ها جلوگیری از تقسیم عراق به اقلیم های متعدد است.

آن ها می خواهند اعتبار ائتلاف بین المللی در مقابله با تروریسم را زیر سوال ببرند و جلوی پیشروی های کردها را به سمت توسعه مناطق سرزمینی و میدانی خود گرفته و جلوی ادعای جدایی طلبانه آن ها را بگیرند. مهم تر از همه اینکه آن ها می خواهند مرزهای سوریه را از مسیر موصل تحت کنترل خود داشته باشند تا بتوانند در روند پشتیبانی از ارتش سوریه در آن ایفای نقش کنند. این طرف های سعی دارند جلوی استفاده آمریکایی ها و ترک ها از استفاده از داعش بر ضد سوریه را بگیرند، این در حالی است که حرف و حریث هایی نیز در زمینه واکنش احتمالی نظامی ترکیه در عراق در صورت پیشروی های الحشد الشعبی به سمت موصل با حمایت ایرانی ها مطرح است. این روند ممکن است تحولات را به سمت تقابل احتمالی بین ایران و آمریکا در دو عرصه عراق و سوریه و شاید هم فراتر از اینها بکشاند.

این در حالی است که کنار گذاشتن نقش تهران و الحشد در درگیری های موصل بعد از دستاوردهای این جریان در مبارزه با داعش و تروریسم بحرانی را برای دولت عراق ایجاد خواهد کرد.

موصل؛ مبارزه با داعش یا جنگ بین‌المللی برای قدرت در عراق/ شهری که همه برای تصاحبش آماده‌اند

در سایه تشتت و واگرایی موجود به نظر می رسد عملیات موصل مأموریت سنگینی و سختی است که با تناقض های زیادی همراه است و منافع و توافق های سیاسی بین طرف های محلی و منطقه ای و بین المللی را با تردید مواجه کرده و تردیدهایی را در میان طرف های موجود نسبت به دیگران ایجاد می کند.

علاوه بر اینکه هماهنگی بین نیروهای حاضر در عرصه درگیری ها یا تقسیم کاری آن ها بین نقشه های مختلف نیز مشکل به نظر می رسد. شاید برخی از نیروهای حاضر در این درگیری ها انگیزه و توجیه لازم برای بین المللی کردن این بحران را دارند، این در حالی است که همزمان امکان فقدان تضمین ها برای جلوگیری از تکرار سناریوی لیبی در زمینه مناطق تحت سلطه داعش نیز وجود دارد و ممکن است قیمومیت های بین المللی را بار دیگر به عراق بازگرداند. این در حالی است که مبارزه با داعش در موصل یک جنگ عادی نیست، چرا که این گروه تروریستی توانمندی ها و انگیره ها و تجربه خاص خود را دارد و شکست نظامی آن ضرورتا به معنای پایان کار داعش نیست.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    1 0
    بعد از داعش بزرگترین مشکل عراق بارزانی ها هستند که دنبال تجزیه عراق بوده و هستند اگر کل کره ارض را به این بارزانی ها بدهند باز هم طلبکارند
  • امیر ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    مشکل بعد از تجزیه شدن هست . چرا که بعد از تجزیه شدن ترکیه کلا به اتحادیه اروپا پیوند میخورد و بعد از آن کردها به خط مرزی مبارزه اروپاییها با مسلمانان میپیوندند .
  • ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    همین بارزانی که میگی اگه نبود داعش کل عراق جارو کرده بود
  • ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    بارزانی ها در اقلیم کردستان با وجود مشکلات اقتصادی میزبان نزدیک به 2میلیون اواره هستن که بیشترشان شیعه هستن اینو میتونی بفهمی ناشناس 18:16
  • ناشناس ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    موصل و اطرافش یک منطقه کاملا سنی نشین هستش و ارتباطی به حشد الشعبی و ... پیدا نمیکنه . خیلی هم طبیعیه که همگان نمیخواهند حوادث دلخراش دیاله و تکریت پس از خروج داعش از انجا در موصل هم تکرار بشه .
  • محمد ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
    0 0
    چه خبره؟ همش دعوای قومی نژادی!! بابا همین انرژی رو برای پیروزی اسلام گذاشته بودن الان همه چی حل بود.... والا!!!!
  • امیر ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
    0 0
    خب اکثریت سنی باشن... چه ربطی داره؟ مگه قراره بسته به مذهب و فرقه و قوم و قبیله و خانواده و غیره یه کشور مستقل رو تجزیه کنن؟ اگه این نظریه عملیاتی بشه که دیگه سنگ رو سنگ بند نمیشه... تمام کشورها از هم متلاشی میشن...
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
    0 0
    نمیدونم چرا هر چی رای منفی میدم فقط یکی یکی ثبت میکنه
  • بنده خدا ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
    0 0
    فقط کافی رهبرمون اشاره کنه داعش تا مرز آمریکا دور میکنیم
  • شکیب ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
    0 0
    امسال دیگه جفتشون تمومه امریکا ریاست جمهوری داره سرش گرم میشه فکر کنم
  • جانباز ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
    0 0
    بالاخره موصل هم آزاد میشه البته خود مردمش باید بخوان اول
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
    0 0
    همه میدانند موصل کرکوک و بخش بزرگی از سلیمانیه منطقه ترکمان نشینه و هیچوقت نمیگذاریم سرزمین شیعه ها توسط کردها تصرف شود
  • جوکار ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    0 0
    تجزیه عراق یعنی تسلط شروع وغرب برای اهداف استعماری
  • دوستار ولایت ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    خدارا شکر که در کشوری زندگی میکنیم که از امنیت زیادی برخوردار است باوجود اینکه در اطراف ایران انواع جنگها ازجمله داخلی زیاد است ولی ایران به لطف خداوند متعال و رهبری حکیمانه سید علی خامنه ای همچنان استوار ایستاده است کجای دنیا سراغ دارید که بشوددر غروب یا در شب در شهر رفت و آمد کرد حال اینکه در ایران همه با آسودگی خاطر حتی بانوان در رفت و امد هستند ایران از بهترین امنیت هوایی برخوردار است خدا را شکر میکنیم و همه دست به دست هم دهیم تا آمیکا جننایتکار هیچ غلطی نتواند بکند
  • ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۹
    0 0
    تکبیر
  • ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
    0 0
    بعداز ازادی موصل نوبت عربستان است
  • ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
    0 0
    اگه کردستان تجزیه بشه مثل هائیتی یکی از شهرهای آمریکا میشه
  • امیر ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    0 0
    فضای تدبیروتعقل ووحدت ویکپارچگی که رهبر فرزانه انقلاب ایجاد کرده دشمن به خود جسارت نمی دهد کمترین تعرضیداشته باشد یا حسین
  • شایان ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    0 0
    سلام عزیزان ببینید ما خدمونو از هم جدا میکنیم کرد ،ترک ،لر شیعه،سنی، دنبال پیشرفت باشید،دنبال علم و کیفیت ان باشید ژاپن را در نظر بگیرین کاری به کسی ندار. نباید به روس ها و امریکاییها اعتماد کنیم خیلی سادس اگه ما همدیگرو دوس داشنه باشیم به صورت قلبی کسی ما رو تهدید نمیکنه اخه چرا این همه بمب و قمپاره را رو خاورمیانه ازمایش کنند خوب فکر کنین انسان باشیم کسی نمیتونه بگه تو ممنونم مطلبمو خوندین
  • محمد ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
    0 0
    اونیکه معلومه به لطف امریکا و سایر استعمارگران این مشکلات حل نخواهد شد و از شکلی به شکل دیگر تغییر خواهد کرد . اتفاقا با عرض تاسف بدتر از قبل هم خواهد شد .قول میدم.چه بواسطه امثال بارزانی ها و چه بواسطه سایر گماشته های اسرائیل..و این روند با ظهور مصلح عالم یعنی مهدی فاطمه حل خواهد شد.اینم قول میدم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس